Mirisi su najtiši influencer našeg raspoloženja…Objasnim ti zašto!
Krenimo ukratko od početka. Svi znamo da mirisi ulaze u naš organizam kroz nos gdje kroz receptore iz nosa putuju kroz živce sveee do mozga. Tamo se procesuiraju i šalju dalje, po potrebi. Ovo je najšturiji opis koji ti mogu dati bez da te zamaram s pojmovima iz biologije.
Međutim, kako mirisi zapravo djeluju na naš mozak? Hipokampus je jedno magično mjesto na kojem se kratkoročno pamćenje pretvori u dugoročno pamćenje. Dio mozga u kojem se procesuiraju mirisi je jako blizu hipokampusa, pa su pamćenje (ali i osjećaji!) usko povezani s mirisima. Sigurno ti se dogodilo da te neki slučajni miris neočekivano teleportira na neko skroz drugo mjesto – sada znaš i kemijsku pozadinu!
No, postavlja se drugo pitanje – zašto mirisi bude emocije? Zapravo, mirisi sami po sebi ne bude emocije, već bude uspomene koje, pak, bude mirisi. No, ne bude mirisi kod svake osobe isti osjećaj. Uzmimo za primjer uspomenu iz djetinjstva – miris tvog najdražeg jela. Taj miris tebe možda podsjeća na popodneva provedena u društvu bake i djeda, dok nekoga može podsjetiti na njihov najdraži restoran, ovisno o interakciji mirisa i naših uspomena.
Način na koji naš mozak prima i procesuira mirise je dosta kompleksan i o toj temi još jako puno za pisati. Za većinu ljudi, miris vanilije ili lavande je automatski „mood booster“. S druge strane, miris smeća ima skroz drugi efekt na naš mozak. Na pitanje iz naslova, kako različiti mirisi utječu na naše raspoloženje, nemam jednostavan odgovor – svakome odgovaraju drugačiji mirisi, i bude drugačije uspomene. No generalno, mirisi za koje se smatra da podižu raspoloženje i bude produktivnost su limun, lavanda, jasmin, ružmarin, cimet i pepermint.
I zadnje pitanje - kako se mirisi koriste u svakodnevnom životu, a da to ni ne znaš? Uzmi za primjer industriju prodaje i oglašavanja. Jesi li ikad primijetio/-la kako, kada uđes u pojedine trgovine, osjetiš distinktivan miris koji se zadrži u tvojim nosnicama? Mirisi se mogu asocirati s proizvodima, a to često zadrži kupce dulje. Čak su i istraživanja pokazala da kreiranje mirišljavog ambijenta u trgovinama poboljšava prodaju, pa je ova metoda sve češća danas.
Svatko od nas ima neku mirišljavu uspomenu koja nas vrati u neke ljepše trenutke. Pogotovo kada su parfemi u pitanju - miris Calvin Kleinove „Euphorije“ me uvijek vrati u bezbrižne tinejdžerske dane prepune smijeha i druženja. S druge strane, miris kuhinje nakon pravljenja „banana breada“ će me i u devedesetoj vjerojatno podsjetiti na doba karantene i 2020. godinu. A po kojem ćeš ti mirisu pamtiti ovo proljeće?
- Patricia